Italiaanse Meesters uit de Barok
De 17e en 18e eeuw zijn het hoogtepunt van de Barok in Italië. Waar voorheen de polyfonie een grote rol speelde, ontwikkeld Monteverdi in 1605 zijn Seconda Prattica, of Stille Moderno (nieuwe stijl).
In de Prima Prattica was vooral de invloed van de polyfonie uit de Nederlanden hoorbaar. In de Stille Moderno volgen melodie en harmonie de tekst.
Met deze Stille Moderno ontstaat tevens ook een compleet nieuwe muzikale stroming: een kleine groep instrumentalisten speelt de baslijn waarbij een solo-instrument de melodie speelt en daarop varieert en improviseert. In nieuwe muziekvormen zoals de Sonata Concertante en de Toccata worden beide stijlen, de Prima Prattica en de Seconda Prattica afgewisseld wat zeer sterke contrasten oplevert.
In dit programma komt een grote verscheidenheid van Italiaanse componisten aan bod uit onder andere Venetië, Rome, Florence en Bologna waarbij bovenstaande stijlen duidelijk hoorbaar zullen zijn.
Programma
Sonata a 3 Il corisino (Francesco Turini)
Sonata a mandoline e basso continuo (Domenico Scarlatti)
Concerto in D-dur, RV92 (Antonio Vivaldi)
Toccata Settima (Michelangelo Rossi)
La Follia (Arcangelo Corelli)
Sinfonia in d minor (Francesco Piccone)
Sonata a mandolin e basso (Carlo Arrigoni)
Ciaconna (Tarquinio Merula)
Sonata 10, livre 2 (Dario Castello)
Musici
Ferdinand Binnendijk (mandoline)
Evelien Wolting (blokfluiten)
Martijn Verbrugh (viola da gamba)
Eelco Kooiker (clavecimbel)
Concerten
1 september 2016 - St. Lambertuskerk, Vessem